ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

بارها در مورد دعواهای هنگام تعیین مهریه ، مهریه های عجیب و غریب ، زندانیان مهریه شنیده بودم.چند روز پیش فایل صوتی طولانی را در این زمینه گوش دادم و تصمیم گرفتم قسمتی از آن را در اینجا بازنشر کنم.
قبل از شروع مطلب بگویم من یک زن هستم و ایمان دارم در این کشور و خیلی از کشورها ، در این زمان و در گذشته دور و نزدیک ظلم هایی به زنان شده که هیچ گونه قابل جبران نیست اما این موضوع باعث کتمان حقیقت نمیشود.
لطفا بعد از خواندن این مطلب مرا محکوم به فقر و ناتوانی نکنید زیرا هم اکنون مهریه مادرم از میانگین مهریه دختران نسل امروز بیشتر است ولی این موضوع و ترس از برچسب عده ای خاص هم منجر به کتمان حقیقت نمیشود و بدانید الگوی زندگی شما به عنوان زن مسلمان مادر و خواهر و دختر عمو و دختر عمه نیست.

آیه 4 سوره نسا : وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنیئًا مَریئًا، و مهر زنان را (بطور کامل) به عنوان یک بدهی (یا عطیه،) به آنان بپردازید! (ولی) اگر آنها چیزی از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف کنید!».

در این آیه از مهریه با تعبیر "نحله" یاد میشود.نحله به هدیه ای گفته میشود که از سر محبت به کسی داده میشود.
آداب هدیه چیست ؟هدیه دهنده سخاوتمندانه و متناسب با بودجه خود هدیه میدهد و هدیه گیرنده راضی و خشنود باشد.
پیامبر (ص): در تعیین مهریه آسان بگیرید و بدانید مردی که مهریه سنگین را می پردازد در دلش نسبت به همسرش کینه و عداوت پدید آید.
سخنان مقام معظم رهبری: "بالا بردن مهریه احترام نیست بی احترامی است زیرا مقام دختر مومن با پول سنجیده نمی شود.مهریه جنس این معامله انسانی را تنزل میدهد به یک کالا.هیچ ثروتی نمی تواند سرانگشت یک دختر شایسته باشد .
این که می‌گوئیم 14 سکه مهریه بیشتر نباشد، نه برای این است که 14 سکه بیشتر اشکالی ایجاد می‌کند نه، 14 هزار سکه هم‌باشد ازدواج اشکالی ندارد، فرقی ندارد، اما این برای این است که جنبه معنوی ازدواج غلبه پیدا کندبر جنبه مادی."
ضرر مهریه سنگین:
1- شروع زندگی با دروغ ( مردی که آگاه است مهریه عندالمطالبه است و میداند که استطاعت مالی پرداخت 100 سکه را ندارد چه برسد به هزاران سکه وقتی مهریه سنگین را بپذیرد یعنی دروغ گفته یعنی با فرض پرداخت نکردن آن را قبول میکند.)
2- هنگام بروز مشکل زن به جای کمی صبوری و استفاده از عقل و لطافت هایش برای حل مشکل ماشین حساب را درمی آورد چرتکه می اندازد و به جای آنکه سختی بکشد یا کمی برای حفظ زندگی اش تلاش کند راه حل پررنگ دیگری را می بیند.آغاز زندگی جدید با پولی که میتواند سرمایه ، خانه ، ماشین ، تفریح یا چیزهای دیگر شود.
3- مرد اگر مومن باشد دائم دغدغه پرداخت این مبلغ گزاف را دارد و اگر مومن نباشد در تنش ها و درگیری ها نگران پرداخت آن میشود.
4 - وظیفه خانواده عروس در تهیه جهیزیه سنگین تر میشود.
5- احادیث بسیاری در مورد سبک گرفتن مهریه داریم و به صراحت در احادیث اشاره شده که مهریه سنگین باعث نامبارکی ازدواج است.

گاهی فکر می کنیم مهریه یک پشتوانه است یک حربه در ناملایمات زندگی.

بله بنده هم قبول دارم که میتواند یک حربه باشد البته حربه ای برای شکنجه و اذیت کردن دختر.مرد خیلی راحت میتواند آنقدر دختر را در تنگنا بگذارد یا او را شکنجه دهد تا بگوید:"مهرم حلال جونم آزاد"
حتی می تواند یک پشتوانه باشد اما پشتوانه چه زندگی؟مردی می خواهد از همسرش جدا شود اما بخاطر مهریه سنگین به زندگی با او ادامه میدهد .در این زندگی مرد به زن توجهی دارد؟در زندگی که هیچ محبتی وجود ندارد و پر از درگیری و تنش است بیشترین آسیب را زن می بیند.
پشتوانه یک دختر توکل اوست.تمسک به انسان هایی است که بعدا میتوانند نجاتش دهند.
این صحبت ها هیچ کدام به این معنی نیست که مهریه نداشته باشید که اگر خیری در این کار بود پیامبر برای خانم فاطمه زهرا(س) که به خانه بهترین مرد عالم میرفت مهریه ای تعیین نمیکردند.

و در آخر از آداب هدیه این بود که هدیه دهنده سخاوتمندانه و متناسب با بودجه اش هدیه دهد.هدیه تمام همسران اهل بیت 500 درهم است که به آن مهر السنه می گویند اما امام جواد(ع) پس از تعیین مهریه همسر خود(500درهم) رو به ایشان کرده و 100 هزار درهم به عنوان کادوی دیگری میدهند.پس لازم نیست هیچ مردی از آموزه های دینی سواستفاده کند بلکه باید تمام تلاش خود را انجام دهد و با رغبت هدیه ای به عروس خانه اش تقدیم کند.

منبع :سخنرانی دکتر شاهین فرهنگ در اصفهان
 

رویا

نظرات  (۱)

درست فرمودید
اما نرود میخ آهنی در سنگ
متاسفانه از تمام سنت های دینمان به بدترین و آزار دهنده ترین شکل ممکن استفاده میکنیم
پاسخ:
به نظرم مقصر اصلی نسل جوان است.
پسری که درآمدش به میزان مهریه تعیین شده نمی خورد با رعایت احترام به طرف مقابل نباید زیر بار مهریه سنگین برود چون این کار غیرمنطقی است.
دختر هم نباید زیر بار حرف پدر مادر یا خانواده طرف مقابل برود زیرا مهریه سنگین نوعی بی احترامی به خانم است مخصوصا اگر چانه زده شود رسما احساس کالا بودن به زن دست میدهد.
البته رفتارهای بعضی از ما (چه مرد چه زن) خیلی توهین آمیز و خنده دار  شده  مثل پسری که طلبکارانه مهریه کم را تعیین میکند یا میگوید همینه که هست یا دختری که در مقابل مهریه کم طرف مقابل را تحقیر میکند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">